PsychologyNow Team

Τα αισθήματα ευγνωμοσύνης αυξάνουν την κατανάλωση γλυκών

Τα αισθήματα ευγνωμοσύνης αυξάνουν την κατανάλωση γλυκών

PsychologyNow Team

Η ευγνωμοσύνη θεωρείται παγκοσμίως ένα κοινωνικό αγαθό, ένα ζεστό συναίσθημα που προκύπτει από την καλοσύνη που έχει λάβει ένας άνθρωπος.


Αλλά η ευγνωμοσύνη μπορεί να έχει επίσης και μία σκοτεινή πλευρά. Ενδέχεται να μας ωθεί στην κατανάλωση περισσότερων γλυκών, σύμφωνα με τη νέα έρευνα από την Ann Schlosser, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό “Journal of Consumer Psychology”, έχει τίτλο: «Η γλυκιά γεύση της ευγνωμοσύνης: Το αίσθημα της ευγνωμοσύνης αυξάνει τις επιλογές και την κατανάλωση γλυκών» και καταγράφεται στο medicalxpress.com.

«Η ευγνωμοσύνη έχει γλυκιές παρενέργειες», δήλωσε η Schlosser. «Αυτή η μελέτη αποδεικνύει ότι όταν κάποιος νιώθει ευγνωμοσύνη από τις βοηθητικές πράξεις των άλλων, αυξάνεται η προτίμησή του για την κατανάλωση γλυκών»

Και όσο περισσότερο νιώθουμε πιο κοντά με τους άλλους και νιώθουμε ότι μας εκτιμούν, τόσο περισσότερο είμαστε σε πειρασμό να επιδοθούμε στην κατανάλωση γλυκών.

Σε όλο τον κόσμο, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν γευστικές ταξινομήσεις για να δηλώσουν τα συναισθήματά τους. Ενώ το αλμυρό, το ξινό και το πικρό προκαλούν περισσότερο μια αρνητική χροιά, το γλυκό, σχεδόν καθολικά, σχετίζεται με την ωφέλεια από τις θετικές πράξεις του άλλου. Την ενσυναίσθηση. Τη γενναιοδωρία. Την καλοσύνη.

Αλλά πέρα ​​από το μεταφορικό συσχετισμό, υπάρχει πραγματική σύνδεση μεταξύ της ευγνομωσύνης και της γλυκύτητας;

Για να εξακριβώσει την υπόθεσή της, η Schlosser σχεδίασε μια σειρά από μελέτες προκαλώντας διάφορα συναισθήματα στους συμμετέχοντες και μεταξύ αυτών το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης. Στη συνέχεια μέτρησε τις τάσεις τους στην επιλογή κατανάλωσης γλυκών ή αλμυρών απολαύσεων ή καμία από αυτές. Μέσα από διαφορετικές παραλλαγές σε αυτό τον απλό σχεδιασμό, ανακάλυψε ότι η ευγνωμοσύνη ανυψώνει τις προτιμήσεις τους για τα γλυκά.

Αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι η ευγνωμοσύνη αυξάνει την κατανάλωση άλλων τροφίμων. Στην πραγματικότητα, η ευγνωμοσύνη μειώνει πράγματι την προτίμηση για ξινά, αλμυρά ή πικρά τρόφιμα.

«Επειδή η ευγνωμοσύνη περιλαμβάνει την αναγνώριση των ωφελειών που λαμβάνονται από τις καλές -ή μεταφορικά γλυκές- πράξεις του άλλου, τα άτομα συμπεραίνουν ότι αξίζουν αυτή τη γλύκα», δήλωσε η Schlosser. «Ως αποτέλεσμα, προτιμούν τα τρόφιμα με γλυκιά γεύση».

Η μελέτη δείχνει επίσης ότι το θετικό συναίσθημα της υπερηφάνειας δεν αποφέρει την ίδια λαχτάρα για γλυκά όσο η ευγνωμοσύνη, διότι δεν έχειτις ίδιες «γλυκές» συσχετίσεις.

Η κατανάλωση γλυκών και η ψυχολογική μας σύνδεση με άλλους ανθρώπους

Ένα άλλο εύρημα της μελέτης είναι ότι η επίδραση της ευγνωμοσύνης στην επιλογή των γλυκών, είναι ισχυρότερη σε όσους αισθάνονται νιώθουν πιο κοντά με τους άλλους ανθρώπους. «Οι άνθρωποι εκτιμούν την ανεξαρτησία τους και τείνουν να βλέπουν τους άλλους εξατομικευμένα. Όταν αισθάνονται ψυχολογικά κοντά με τους άλλους, βλέπουν περισσότερες ομοιότητες μαζί τους και γενικότερα πιο κοντά τους».

«Τα άτομα που νιώθουν πιο ψυχολογικά συνδεδεμένα μεταξύ τους, δέχονται πιο εύκολα βοήθεια και είναι πιο πιθανό να δουν τους εαυτούς τους σαν να διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην καλή πράξη», δήλωσε η Schlosser. «Όταν αισθάνονται ευγνωμοσύνη, αισθάνονται σαν να αξίζουν αυτό το είδος της πράξης, αυτή τη γλυκύτητα. Τα ψυχολογικά απομονωμένα άτομα δεν παρουσιάζουν τόσο ισχυρή σύνδεση με την ευγνωμοσύνη».

Σημείωσε επίσης ότι, οι διακοπές μπορεί να είναι περίοδος με έντονους πειρασμούς για υπερκατανάλωση γλυκών, εν μέρει επειδή και οι δύο είναι κατάλληλες συνθήκες για εκδήλωση ευγνωμοσύνης και ένα χρονικό διάστημα όπου οι άνθρωποι αισθάνονται πιο κοντά με τους άλλους.

«Αυτές είναι οι χρονικές περίοδοι όπου εκφράζεται περισσότερο η ευγνωμοσύνη και είναι πιθανόν να είμαστε με φίλους και να αισθανόμαστε ιδιαίτερα αλληλοεξαρτώμενοι», δήλωσε η Schlosser. «Η επίγνωση ότι αυτές οι συνθήκες θα μπορούσαν να σας οδηγήσουν στην υπερκατανάλωση- ειδικά των γλυκών τρόφιμων- μπορεί να σας βοηθήσει να αντισταθείτε τουλάχιστον σε ένα μέρος του πειρασμού».

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Βρείτε μας στα...