PsychologyNow Team

Πώς να βγείτε από μια κακή διάθεση

Πώς να βγείτε από μια κακή διάθεση

PsychologyNow Team

Mπορείτε να προλάβετε μία κακή διάθεση στην αρχή της, αφήνοντας στην άκρη τις εντάσεις και διατηρώντας παράλληλα εσωτερική ηρεμία.


Οι έντονες διαφωνίες μας αφήνουν συχνά με μία πικρή διάθεση και κατήφεια. Όμως μία νέα έρευνα, δείχνει ότι όταν θυμόμαστε τις λεπτομέρειες μίας διαφωνίας με μία συγκεκριμένη διαδικασία, υπάρχει δυνατότητα να αποτρέψουμε την εμφάνιση άγχους και κατάθλιψης. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το ίδιο ισχύει και για άλλους τύπους ενοχλητικών ή αγχωτικών γεγονότων που μπορεί να συνεισφέρουν σε μια κακή διάθεση.

 

Αν θυμάστε που ήσασταν, τι ακριβώς ειπώθηκε και, κυρίως, αν θα μπορούσατε να είχατε αντιμετωπίσει αυτό το γεγονός με έναν διαφορετικό τρόπο, τότε όλα αυτά μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση μιας κακής διάθεσης.

 

Ο καθηγητής Ed Watkins, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας, δήλωσε:

Οι περίοδοι των εορτών όπως το Πάσχα και τα Χριστούγεννα, μπορεί να είναι δύσκολες περίοδοι για τη διάθεση πολλών ανθρώπων, που ενδεχομένως να οφείλεται είτε στο ψυχρότερο και πιο μουντό καιρό, στις συχνές οικογενειακές εντάσεις και τις διαμάχες, οι οποίες μερικές φορές οδηγούν στο άνοιγμα παλαιών πληγών, στο γεγονός ότι τα οικονομικά είναι στενά, είτε στην πυροδότηση δυσμενών συγκρίσεων για το πώς θέλουμε να είναι αυτός ο χρόνος ή ενάντια στην τέλεια εικόνα των εορτών.

Αυτό συχνά το παρατηρούμε μέσω της αύξησης των παραπομπών για τη θεραπεία της κατάθλιψης. Παρατηρώντας τις λεπτομέρειες των γεγονότων που έχουν συμβεί και διατηρώντας ένα πλαίσιο για αυτό που βιώσατε, ίσως να καταφέρετε να αποτρέψετε αυτές τις προκλήσεις των γιορτών από το να εξελιχθούν σε κάτι χειρότερο. 

Στις μελέτες, οι συμμετέχοντες εκπαιδεύτηκαν ώστε να επικεντρώνονται στις αισθητηριακές λεπτομέρειες των αγχωτικών εμπειριών.

Για παράδειγμα:

• Πώς ήταν ο τόνος της φωνής σας;
• Ποιες ήταν οι ακριβείς λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν;
• Τι ακριβώς συνέβη τότε;

Οι άνθρωποι που το έκαναν αυτό, επανήλθαν πιο γρήγορα από τις αγχωτικές εμπειρίες μέσης έντασης.

Σε μια κλινική δοκιμή σε ασθενείς με κατάθλιψη, τους ζητήθηκε να επικεντρωθούν και να ξαναφέρουν στη μνήμη τους στρεσογόνα γεγονότα. Σκέφτηκαν αυτά που μπορούσαν να δουν, να ακούσουν, να μυρίσουν και να αισθανθούν. Η καθημερινή εκπαίδευση για τον εντοπισμό των προειδοποιητικών σημαδιών του άγχους, τους βοήθησε να μειώσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Μηρυκασμός και κακή διάθεση

Τα ευρήματα προκαλούν έκπληξη, γιατί συνήθως η υπενθύμιση ανησυχητικών γεγονότων ή ο μηρυκασμός τους, συνδέονται με την επιδείνωση της κατάθλιψης. Όμως αυτή η μέθοδος της υπενθύμισης είναι διαφορετική, γιατί είναι εποικοδομητική, εξηγεί ο καθηγητής Watkins:

Γνωρίζουμε ότι ο μηρυκασμός των εντάσεων και των απωλειών, είναι ένας σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση του άγχους και της κατάθλιψης. Συχνά, η κλινική κατάθλιψη μπορεί να προκύψει μετά από ένα δύσκολο συμβάν της ζωής μας, όπως η απώλεια εργασίας, το τέλος μιας σχέσης, μια ασθένεια ή τον εγκλωβισμό σε μια αγχωτική κατάσταση. 

Επιπλέον, όταν οι άνθρωποι πάσχουν από κατάθλιψη, οι συνήθεις ταλαιπωρίες και οι προκλήσεις της καθημερινής ζωής, μπορεί να οδηγήσουν σε περισσότερο μηρυκασμό και να διογκωθούν, τροφοδοτώντας επιπρόσθετα την κατάθλιψη. Έτσι, γινόμενοι πιο συμπαγείς στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων των καθημερινών ενοχλήσεων, οι άνθρωποι μπορούν να βοηθηθούν και να βγουν από την κατάθλιψη.

Ο Καθηγητής Watkins συνεχίζει:

Έχουμε ανακαλύψει στις μελέτες μας ότι όταν οι άνθρωποι εκπαιδεύουν τον εαυτό τους να σκεφτούν συγκεκριμένες αισθητηριακές λεπτομέρειες, το πλαίσιο και τη συνέχεια ενός συναισθηματικού γεγονότος, συμπεριλαμβανομένης της εξέλιξής του, είναι περισσότερο συναισθηματικά ανθεκτικοί σε ένα απρόσμενο στρεσογόνο γεγονός από εκείνους που σκέφτονται το νόημα και τις επιπτώσεις των συναισθηματικών γεγονότων.

Παρόμοιες μελέτες έδειξαν ότι όταν οι άνθρωποι με κατάθλιψη ενθαρρύνονται να επικεντρωθούν στην αρχή και την εξέλιξη ενός στρεσογόνου γεγονότος, βελτιώνουν την ικανότητά τους για την επίλυση προβλημάτων, όπως είναι οι διαφωνίες με το σύντροφό τους και με την επαναλαμβανόμενη πρακτική, αυτό μπορεί στην πραγματικότητα να επιταχύνει την ανάρρωση και από την ίδια την κατάθλιψη».


Πηγή: Rumination-focused CBT for residual depression.
Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyΝow.gr

Ετικέτες: διάθεση, ηρεμία
Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...