PsychologyNow Team

Η κηπουρική συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου καρκίνου και στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας

Η κηπουρική συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου καρκίνου και στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας

PsychologyNow Team
γυναίκα μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου με την κηπουρική
Image credit: rawpixel / freepik.com

Καθώς καταρτίζουμε για το 2023 τις λίστες με τις αποφάσεις μας με στόχο τη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας μας, μια έρευνα δείχνει ότι μια επιπλέον προσθήκη θα μπορούσε να έχει ισχυρό αποτέλεσμα: η κηπουρική.


«Να γυμνάζομαι περισσότερο. Να τρώω σωστά. Να κάνω νέους φίλους».

Καθώς καταρτίζουμε για το 2023 τις λίστες με τις αποφάσεις μας με στόχο τη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής υγείας μας, μια έρευνα δείχνει ότι μια επιπλέον προσθήκη θα μπορούσε να έχει ισχυρό αποτέλεσμα: η κηπουρική.

Η πρώτη, τυχαιοποιημένη, ελεγχόμενη δοκιμή κοινοτικής κηπουρικής διαπίστωσε ότι όσοι ξεκίνησαν να ασχολούνται με την κηπουρική έτρωγαν περισσότερες φυτικές ίνες και είχαν αυξημένη σωματική δραστηριότητα, δύο γνωστοί τρόποι για τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου και χρόνιων ασθενειών. Είδαν επίσης τα επίπεδα του στρες και του άγχους τους να μειώνονται σημαντικά.

Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στις 4 Ιανουαρίου στο The Lancet Planetary Health.

Τα ευρήματα αυτά παρέχουν απτές αποδείξεις ότι η κοινοτική κηπουρική θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου, των χρόνιων ασθενειών και των ψυχικών διαταραχών, δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Τζιλ Λιτ, καθηγήτρια στο Τμήμα Περιβαλλοντικών Σπουδών του CU Boulder.

Η Λιτ έχει περάσει μεγάλο μέρος της καριέρας της προσπαθώντας να εντοπίσει οικονομικά προσιτούς, επεκτάσιμους και βιώσιμους τρόπους για τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ασθενειών, ιδίως σε κοινότητες με χαμηλό εισόδημα. Η κηπουρική φαινόταν ιδανικό μέρος για να ξεκινήσει.

Όπου κι αν πας, οι άνθρωποι λένε ότι η κηπουρική έχει κάτι που τους κάνει να αισθάνονται καλύτερα, δήλωσε η Λιτ. Όμως, είναι δύσκολο να βρεθούν αξιόπιστες επιστημονικές πληροφορίες για τα οφέλη της. Χωρίς αποδείξεις, είναι δύσκολο να υπάρξει χρηματοδότηση για νέα προγράμματα, είπε.

Ορισμένες μικρές μελέτες παρατήρησης έχουν διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι που ασχολούνται με την κηπουρική τείνουν να τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά και έχουν πιο υγιές βάρος. Αλλά δεν είναι ακόμη σαφές αν οι πιο υγιείς άνθρωποι απλά τείνουν να ασχολούνται με την κηπουρική ή αν η κηπουρική επηρεάζει την υγεία.

Μόνο τρεις μελέτες έχουν εφαρμόσει το χρυσό πρότυπο της επιστημονικής έρευνας, την τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, στην ενασχόληση με το χόμπι. Καμία δεν εξέτασε ειδικά την κοινοτική κηπουρική.

Για να καλύψει το κενό, η Λιτ προσέλκυσε 291 ενήλικες που δεν ασχολούνταν με τον κήπο, μέσης ηλικίας 41 ετών, από την περιοχή του Ντένβερ. Περισσότερο από το 1/3 ήταν ισπανόφωνοι και περισσότεροι από τους μισούς προέρχονταν από νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα.

Οι μισοί τοποθετήθηκαν στην ομάδα κοινοτικής κηπουρικής και οι άλλοι μισοί σε μια ομάδα ελέγχου, από την οποία ζητήθηκε να περιμένει ένα χρόνο για να ξεκινήσει την κηπουρική.

Η ομάδα κηπουρικής έλαβε ένα δωρεάν κοινοτικό αγροτεμάχιο κήπου, μερικούς σπόρους και δενδρύλλια και ένα εισαγωγικό μάθημα κηπουρικής μέσω του μη κερδοσκοπικού προγράμματος Denver Urban Gardens και ενός συνεργάτη μελέτης.

Και οι δύο ομάδες υποβλήθηκαν σε τακτικές αξιολογήσεις σχετικά με τη διατροφική τους πρόσληψη και την ψυχική τους υγεία, σε σωματικές μετρήσεις και φορούσαν όργανα παρακολούθησης της δραστηριότητας.


Διαβάστε σχετικά: Πώς η φύση επιδρά θετικά στον εγκέφαλο;


Ενίσχυση των φυτικών ινών

Μέχρι το φθινόπωρο, οι συμμετέχοντες στην ομάδα κηπουρικής κατανάλωναν, κατά μέσο όρο, 1,4 γραμμάρια περισσότερες φυτικές ίνες την ημέρα σε σχέση με την ομάδα ελέγχου, μια αύξηση περίπου 7%.

Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι οι φυτικές ίνες ασκούν βαθιά επίδραση στις φλεγμονώδεις και ανοσολογικές αντιδράσεις, επηρεάζοντας τα πάντα, από τον τρόπο με τον οποίο μεταβολίζουμε τα τρόφιμα μέχρι το πόσο υγιές είναι το μικροβίωμα του εντέρου μας και το πόσο επιρρεπείς είμαστε στον διαβήτη και σε ορισμένες μορφές καρκίνου.

Ενώ οι γιατροί συνιστούν περίπου 25 έως 38 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα, ο μέσος ενήλικας καταναλώνει λιγότερα από 16 γραμμάρια.

Η αύξηση έστω και ενός γραμμαρίου φυτικών ινών μπορεί να έχει μεγάλες, θετικές επιπτώσεις στην υγεία, δήλωσε ο συν-συγγραφέας Τζέιμς Χέρμπερτ, διευθυντής του προγράμματος πρόληψης και ελέγχου του καρκίνου του Πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας.

Η ομάδα κηπουρικής αύξησε επίσης τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας κατά περίπου 42 λεπτά την εβδομάδα. Οι οργανισμοί δημόσιας υγείας συνιστούν τουλάχιστον 150 λεπτά σωματικής δραστηριότητας την εβδομάδα, μια σύσταση που μόνο το ένα τέταρτο του πληθυσμού των ΗΠΑ τηρεί. Με μόλις δύο έως τρεις επισκέψεις στον κοινοτικό κήπο εβδομαδιαίως, οι συμμετέχοντες πληρούσαν το 28% αυτής της απαίτησης.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη είδαν επίσης τα επίπεδα του άγχους τους να μειώνονται. Ειδικότερα εκείνοι που ήρθαν στη μελέτη πιο στρεσαρισμένοι και αγχωμένοι, είδαν τη μεγαλύτερη μείωση των ψυχολογικών τους προβλημάτων.

Η μελέτη επιβεβαίωσε επίσης ότι ακόμη και οι αρχάριοι κηπουροί μπορούν να αποκομίσουν μετρήσιμα οφέλη για την υγεία τους από την ενασχόληση αυτή κατά την πρώτη τους σεζόν. Καθώς αποκτούν μεγαλύτερη εμπειρία και απολαμβάνουν μεγαλύτερες αποδόσεις, η Λιτ υποψιάζεται ότι τα οφέλη αυτά θα αυξηθούν.

«Ανθισμένες» σχέσεις

Η κοινωνική σύνδεση είναι επίσης τεράστια.

Ακόμη και αν έρχεστε στον κήπο με σκοπό να καλλιεργήσετε μόνοι σας το φαγητό σας σε ένα ήσυχο μέρος, αρχίζετε να κοιτάτε το οικόπεδο του γείτονά σας και να μοιράζεστε τεχνικές και συνταγές και με την πάροδο του χρόνου οι σχέσεις ανθίζουν, δήλωσε η Λιτ, σημειώνοντας ότι ενώ η κηπουρική μόνη της κάνει καλό, η κηπουρική στην κοινότητα μπορεί να έχει πρόσθετα οφέλη. Δεν αφορά μόνο στα φρούτα και τα λαχανικά. Έχει να κάνει και με το να βρίσκεσαι σε έναν φυσικό χώρο στην ύπαιθρο μαζί με άλλους.

Η Λιτ ελπίζει ότι τα ευρήματα θα ενθαρρύνουν τους επαγγελματίες υγείας, τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους σχεδιαστές γης να εξετάσουν τους κοινοτικούς κήπους και άλλους χώρους που ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να συναντηθούν στη φύση, ως ζωτικό μέρος του συστήματος δημόσιας υγείας. Τα στοιχεία είναι σαφή, είπε. Η κηπουρική είναι ωφέλιμη στη σωματική και την ψυχική υγεία.


Έρευνα: Jill S Litt et al, Effects of a community gardening intervention on diet, physical activity, and anthropometry outcomes in the USA (CAPS): an observer-blind, randomised controlled trial, The Lancet Planetary Health (2023). DOI: 10.1016/S2542-5196(22)00303-5

Απόδοση - Επιμέλεια: PsychologyNow.gr
Πηγή

*Απαγορεύεται ρητώς η αναπαραγωγή χωρίς προηγούμενη άδεια των υπευθύνων της ιστοσελίδας*

2. banner diafhmishs mypsychologist koino

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Διαβαστε ακομη

Βρείτε μας στα...