PsychologyNow Team

Για να κατανοήσουμε τι έχουν στο μυαλό τους οι άλλοι άνθρωποι πρέπει πρώτα να έρθουμε στη θέση τους

Για να κατανοήσουμε τι έχουν στο μυαλό τους οι άλλοι άνθρωποι πρέπει πρώτα να έρθουμε στη θέση τους

PsychologyNow Team
δύο εγκέφαλοι που επικοινωνούν διαβάζοντας αμοιβαία τις σκέψεις

Σταματήστε να πιστεύετε ότι μπορείτε να διαβάζετε το μυαλό των άλλων.


Έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι δείχνουν πώς νιώθουν μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος και ότι εμείς απλά χρειάζεται να τις παρακολουθήσουμε για να ξέρουμε τι αντιμετωπίζουν. Όμως μία νέα έρευνα δείχνει ότι θα γνωρίζαμε πολύ καλύτερα τι τους συμβαίνει αν εμείς οι ίδιοι μπαίναμε στη θέση τους. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Science.

Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι μπορούν να συμπεράνουν τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων, όταν τους παρακολουθούν, ενώ στην πραγματικότητα είναι πιο ακριβείς στις προβλέψεις μόνο όταν βρεθούν στην ίδια κατάσταση με το άλλο πρόσωπο. Η προκατάληψη αυτή επιβεβαιώθηκε ακόμα και όταν οι συμμετέχοντές μας είχαν αποκτήσει εμπειρία και στις δύο στρατηγικές των πειραμάτων, υποστηρίζουν οι ερευνητές ψυχολόγοι.

Οι ψυχολόγοι για να διαπιστώσουν πώς μπορούμε να καταλάβουμε τι σκέφονται οι άλλοι άνθρωποι, αποφάσισαν να επικεντρωθούν σε δύο πιθανούς μηχανισμούς που χρησιμοποιούμε: τη θεωρητικοποίηση και την προσομοίωση.

 

Όταν φτιάχνουμε στο μυαλό μας θεωρίες για την εμπειρία κάποιου, παρατηρούμε τις κινήσεις του και εξάγουμε συμπεράσματα με βάση τις παρατηρήσεις μας. Όταν προσομοιώνουμε την εμπειρία κάποιου, χρησιμοποιούμε ως οδηγό τη δική μας εμπειρία από την ίδια κατάσταση.

 

Με βάση μία προηγούμενη έρευνα που έδειχνε ότι πιστεύουμε πως η συμπεριφορά μαρτυράει τα συναισθήματά μας, οι ερευνητές υπέθεσαν ότι οι άνθρωποι θα υπερεκτιμούσαν τη χρησιμότητα της θεωρητικοποίησης σχετικά με την εμπειρία ενός άλλου προσώπου. Και δεδομένου ότι έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι οι ατομικές εμπειρίες είναι μοναδικές, οι ερευνητές υπέθεσαν ότι οι άνθρωποι θα υποτιμούσαν τη χρησιμότητα της προσομοίωσης της εμπειρίας ενός άλλου προσώπου.

Σε μία πειραματική διαδικασία, οι ερευνητές ζήτησαν από 12 συμμετέχοντες να κοιτάξουν μια σειρά από 50 φωτογραφίες με ευρεία ποικιλία συναισθηματικού περιεχομένου, από το πολύ αρνητικό στο πολύ θετικό. Μια κάμερα κατέγραψε τα πρόσωπά των αρχικών 12 συμμετεχόντων, που ονομάστηκαν “experiencers”, καθώς βαθμολογούσαν τα συναισθήματα τους για κάθε εικόνα. Οι ερευνητές στη συνέχεια έφεραν μια ξεχωριστή ομάδα 73 συμμετεχόντων, ομάδα πρόβλεψης, και τους ζήτησαν να προβλέψουν τις αξιολογήσεις των experiencers για κάθε εικόνα. Oρισμένοι από αυτούς προσομοίωσαν την εμπειρία, κοιτάζοντας κάθε εικόνα, άλλοι δημιούργησαν θεωρίες για την εμπειρία κοιτάζοντας το βίντεο από το πρώτο γκρουπ και μια τρίτη ομάδα ήταν σε θέση να προσομοιώσει και να θεωρητικοποιήσει ταυτόχρονα, κοιτάζοντας τόσο την εικόνα όσο και το συνοδευτικό βίντεο.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα μέλη της ομάδας πρόβλεψης ήταν πολύ πιο ακριβή στις προβλέψεις τους, όταν είδαν τις εικόνες ακριβώς όπως ένας experiencer, σε σχέση με όταν είδαν σε βίντεο το πρόσωπο του experiencer. Ενδιαφέρον είχε ότι η ταυτόχρονη θέαση τόσο της εικόνας όσο και του βίντεο, δεν είχε στατιστική σημαντικότητα ενώ η προσομοίωση της εμπειρίας φάνηκε να αποτελεί τη βάση της ακρίβειας της ομάδας πρόβλεψης.

Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι δεν φαινόταν να εκτιμούν το πλεονέκτημα της προσομοίωσης

Σε ένα δεύτερο πείραμα, μόνο οι μισοί από την ομάδα πρόβλεψης είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν την προσομοίωση ή μία άλλη στρατηγική. Όπως και πριν, τα μέλη της ομάδας πρόβλεψης που προσομοίωσαν την εμπειρία βαθμολόγησης, ήταν πολύ πιο ακριβείς στην πρόβλεψη των συναισθημάτων του experiencer, ανεξαρτήτως από το αν επέλεξαν τη στρατηγική ή τους είχε ανατεθεί.

Σε ένα τρίτο πείραμα, οι ερευνητές επέτρεψαν την δυναμική επιλογή, υποθέτοντας ότι τα μέλη της ομάδας πρόβλεψης, μπορεί να αυξήσουν την ακρίβεια με την πάροδο του χρόνου, αν είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν τη στρατηγική τους πριν από κάθε δοκιμή. Τα αποτελέσματα έδειξαν, για άλλη μια φορά, ότι η προσομοίωση ήταν η καλύτερη στρατηγική σε όλους τους τομείς.

Ένα τέταρτο πείραμα αποκάλυψε ότι η προσομοίωση ήταν η καλύτερη στρατηγική ακόμα και όταν είχαν πει στους experiencers να κάνουν τις αντιδράσεις τους όσο το δυνατόν πιο εκφραστικές και «ευανάγνωστες». Το πιο εκπληκτικό μας εύρημα ήταν ότι οι άνθρωποι διέπραξαν τα ίδια λάθη στην προσπάθεια να κατανοήσουν τους εαυτούς τους, τόνισαν οι ερευνητές.

Παρά το γεγονός ότι το διάβασμα των σκέψεων των άλλων ανθρώπων είναι ένα ουσιαστικό μέρος της καθημερινής ζωής, αυτά τα πειράματα δείχνουν ότι δεν επιλέγουμε πάντα την καλύτερη στρατηγική για να το πετύχουμε. Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα ευρήματα αυτά σχετίζονται με τις τακτικές που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να καταλαβαίνουν ο ένας τον άλλο. Μόνο όταν κατανοήσουμε γιατί ορισμένες φορές τα συμπεράσματα μας σχετικά με τους άλλους ανθρώπους αποτυγχάνουν, μπορούμε να μάθουμε πώς να κατανοήσουμε ο ένας τον άλλον καλύτερα, συμπεραίνουν οι ψυχολόγοι.


Έρευνα: Inferring Perspective Versus Getting Perspective: Underestimating the Value of Being in Another Person’s Shoes

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...