PsychologyNow Team

Ο τρόπος που αντιδρούμε σε στρεσογόνους παράγοντες μπορεί να επηρεάσει την υγεία του εγκεφάλου

Ο τρόπος που αντιδρούμε σε στρεσογόνους παράγοντες μπορεί να επηρεάσει την υγεία του εγκεφάλου

PsychologyNow Team
εγκέφαλος που ποτίζεται από ένα ποτιστήρι

Δεν είναι ο στρεσογόνος παράγοντας που συντελεί στη επιδείνωση της λειτουργίας του εγκεφάλου αλλά ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούμε σε αυτόν.


Μία νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Όρεγκον ανακάλυψε ότι ενώ η αποδοχή των συνηθισμένων καθημερινών ενοχλήσεων όπως η μεγάλη αναμονή στο γραφείο του γιατρού ή η κυκλοφοριακή συμφόρηση στον αυτοκινητόδρομο μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της εγκεφαλικής υγείας σε μεγαλύτερους σε ηλικία ενήλικες, ωστόσο οι συναισθηματικές αντιδράσεις τους μπορεί να συντελέσουν σε έκπτωση των γνωστικών λειτουργιών.

Σύμφωνα με τον Ρόμπερτ Στόουνσκι, καθηγητή και συγγραφέα της μελέτης: Αυτά τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι τα καθημερινά συναισθήματα των ανθρώπων και ο τρόπος που ανταποκρίνονται στους στρεσογόνους παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διανοητική υγεία. Δεν είναι ο στρεσογόνος παράγοντας αυτός καθαυτός που συντελεί στη διανοητική επιδείνωση αλλά ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούμε σε αυτόν.

Τα ευρήματα της μελέτης συνεισφέρουν σε έναν μεγάλο όγκο ερευνών που εστιάζουν στο ρόλο του καθημερινού άγχους ως παράγοντα κινδύνου για τη διανοητική, σωματική και γνωστική υγεία.

Η υγεία του εγκεφάλου και η καλή γνωστική λειτουργία είναι ιδιαίτερα σημαντικές καθώς γερνάμε. Συντελούν στην ικανότητα να λειτουργούμε αποτελεσματικά στην καθημερινότητά μας και μπορούν να αποτρέψουν ασθένειες που περιλαμβάνουν τις άνοια και τη νόσο του Alzheimer’s. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Psychosomatic Medicine.

Για την μελέτη, οι ερευνητές παρακολούθησαν 111 ηλικιωμένους ενήλικες ηλικίας 65 έως 95 ετών για δυόμισι χρόνια, οι οποίοι κάθε έξι μήνες συμμετείχαν σε μια σειρά γνωστικών αξιολογήσεων για έξι ημέρες.

Κατά τη διάρκεια των αξιολογήσεων οι συμμετέχοντες κοιτούσαν μια σειρά από δύο ακολουθίες αριθμών ενώ έπρεπε να απαντήσουν αν εμφανίζονταν οι ίδιοι αριθμοί στις δύο ακολουθίες, ανεξάρτητα από τη σειρά τους. Προηγούμενες μελέτες έχουν συνδέσει τις διακυμάνσεις ως προς την ταχύτητα που μπορούν να εκτελέσουν οι άνθρωποι αυτή την άσκηση με μειωμένη διανοητική συγκέντρωση, γνωστική γήρανση και κίνδυνο εμφάνισης άνοιας καθώς και με δομικές και λειτουργικές εγκεφαλικές αλλαγές που αντικατοπτρίζουν μειωμένη γνωστική υγεία. Σε διάστημα δυόμισι ετών κάθε συμμετέχων πραγματοποίησε 30 συνεδρίες κατά τις οποίες έπρεπε να συμπληρώσει τέτοιου τύπου αριθμητικές ασκήσεις.

Επίσης, οι συμμετέχοντες απαντούσαν ερωτήσεις σχετικά με τους στρεσογόνους παράγοντες που είχαν βιώσει την ημέρα της κάθε συνεδρίας οι ίδιοι, ένα μέλος της οικογένειας ή ένας στενός φίλος τους. Στη συνέχεια βαθμολογούσαν το πώς αισθάνονταν εκείνη τη στιγμή, επιλέγοντας από μία λίστα θετικών και αρνητικών συναισθημάτων και το εύρος έντασής τους ενώ παράλληλα συμπλήρωναν μία λίστα σωματικών συμπτωμάτων που είχαν εμφανίσει.

Εκείνοι που ανταποκρίθηκαν στα αγχωτικά γεγονότα με περισσότερο αρνητικά συναισθήματα και ανέφεραν γενικά κακή διάθεση, έδειξαν μεγαλύτερες διακυμάνσεις στην απόδοσή τους που υποδηλώνει μειωμένη πνευματική συγκέντρωση και επιβάρυνση της γνωστικής υγείας.

Οι μεγαλύτεροι ενήλικες θα πρέπει να προσέχουν τις συναισθηματικές τους αντιδράσεις σε αγχογόνα γεγονότα και να εξετάζουν στρατηγικές μείωσης του άγχους όπου είναι απαραίτητο προκειμένου να διατηρήσουν καλή εγκεφαλική υγεία και γνωστική λειτουργία, δηλώνουν οι ερευνητές.

Δεν μπορούμε να απαλλαγούμε εντελώς από τα καθημερινά άγχη, αλλά προικίζοντας τους ανθρώπους με ικανότητες αντιμετώπισης του άγχους, ενδεχομένως να έχει θετικό αντίκτυπο στην γνωστική υγεία.


Έφη Μεσιτίδου

 

Πηγή: medicalexpress.com
Απόδοση: Έφη Μεσιτίδου
Επιμέλεια: PsychologyNow.gr

Κάντε like στην σελίδα μας στο Facebook 
Ακολουθήστε μας στο Twitter 

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας!

Βρείτε μας στα...